Levende garnalen op stok/1-euro kapsel &cattlemaag - Reisverslag uit Shanghai, China van Lisette Later - WaarBenJij.nu Levende garnalen op stok/1-euro kapsel &cattlemaag - Reisverslag uit Shanghai, China van Lisette Later - WaarBenJij.nu

Levende garnalen op stok/1-euro kapsel &cattlemaag

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

17 Oktober 2006 | China, Shanghai

Eindelijk is het weer weekend!! Dacht ik twee weken geleden wederom en denk ik eigenlijk elke week. Lekker weer doen wat we willen en weg van dit gare industrieterrein, waar vrij weinig te beleven valt. Vanwege de verbouwing moesten Lotte en ik verhuizen naar een andere kamer. Geen probleem, vonden wij, want onze nieuwe kamer was ruim 1m² groter én we hebben nu een overdekt balkon! Alsof dat nog niet genoeg is, hebben we nu ook nog een prachtig uitzicht op alle vrachtwagens, die allerlei fraaie dozen laden en lossen. Vanaf onze hotelkamer kunnen we alles in de gaten houden, ook alle vluchten, want in principe zitten we bijna op de landingsbaan.

Mijn stage is na 5 weken nog steeds niet wat ik ervan verwacht had. Het is heel moeilijk om in ons Westerse, doch Chinees ingestelde hotel iets gedaan te krijgen en om iets te leren over het echte vak. Initiatieven nemen blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want probeer elke dag maar weer iets nieuws te bedenken als je alle documenten al hebt doorgelezen en het Hotelcomputerprogramma (Fidelio) alleen nog maar echt onder de knie kunt krijgen door het zoveel mogelijk te gebruiken. De rollenspellen zijn leuk, maar niet realistisch genoeg. Het feit dat er op de Executive Floor ongeveer 3 gasten per dag komen maakt me echt knettergek en er zijn dagen dat ik kapot ga van verveling. Anyway, ik ga gewoon door met initiatieven nemen en gelukkig heeft de Chinese regering recent besloten om de boycot op www.wikipedia.org op te heffen, zodat ik ruim 60% van mijn dag kan besteden aan het vergaren van informatie over alles wat in me opkomt. Vandaag bleek er een gast “In House” te zijn uit Moldava, oftewel Moldavië. Ik was even vergeten waar dit land ook alweer precies op de wereldkaart licht maar dankzij mijn nieuwe favoriete site weet ik nu dat het een Republiek in Zuidoost-Europa is en dat het een van de armste landen is van Europa. De hoofdstad is Chisinau, het land behoorde tot 1991 tot de Sovjet-Unie en de premier heet Vladimir Voronin. Nou leuke informatie voor Triviant en goed voor de algemene kennis. En zo leer ik elke dag weer iets nieuws!

Mijn collega’s zijn overigens heel aardig en we gaan steeds leukere dingen samen doen. Vorige week hebben Emma en Jenney mij meegenomen naar Chuan Sha, een dorpje (vergeleken bij Shanghai) waar we met de lokale bus naar toe zijn gegaan. Voordat we de bus namen, gingen Jenney en ik Emma ophalen in de ‘Dormitory’. Hier verblijven de meeste collega’s die in het Ramada Pudong Airport Hotel werken. De meeste mensen wonen te ver weg om elke dag op en neer te gaan met de Stafshuttlebus of het is te gevaarlijk om dagelijks met een brommertje over de snelweg te rijden, waardoor ze genoodzaakt zijn om in de ‘Dormitory’ te overnachten. Het is best een vreemd idee dat deze mensen bijna nooit hun familie en vrienden zien, omdat ze 6 dagen in de week moeten werken voor een hongerloon, gemiddeld € 160,- per maand. Ze slapen op een grote slaapkamer waar 6 tot 12 personen in keiharde, bijna matrasloze bedden liggen. Het hele gebouw is verlicht met alles verhullende Tl-buizen. Toch was de kamer van Emma en haar ‘roomies’ best gezellig ingericht en ik heb echt respect voor de manier waarop zij elke dag weer stralend, of soms iets minder stralend, naar hun werk gaan. Ik denk dat Lotte en ik hier doodongelukkig zouden worden, dus we mogen van geluk spreken dat wij op een mooie hotelkamer zitten, die elke dag wordt schoongemaakt door de housekeeping.

Maar, we gingen dus naar Chuan Sha, wat voor mij echt downtown China is. Ik geloof dat ik de enige westerling in de stad was en al op weg naar de bus reden de mensen elkaar bijna van de sokken van verbijstering. Het leek wel alsof ik van een andere planeet kwam.
In Chuan Sha aangekomen lieten Emma en Jenney me van alles zien. De Chinese delicatessen waren volop uitgestald bij de eetkraampjes op straat; gefrituurde kippenpoten, varkens- neus, -hart, -hersens, -hoeven, -tongen, -maag en eigenlijk wel elk eetbaar lichaamsdeel van het varken, waren de populairste gerechten. Ik besloot dat het tijd werd om van de straat te gaan eten. Het is ontzettend knap hoe de mensen hier een ingebouwde barbecue uitstallen op de bagagedrager van hun fiets, lekker compact. Een Chinees kan op elke willekeurige plaats eten bereiden; op een stoeptegel, een krant, fiets of scooter, voor de Chinezen maakt het allemaal niks uit. Als het om eten gaat hebben ze opeens über-praktische ideeën, maar als het gaat om een extra bed in een kamer zetten, is het allemaal een stuk moeilijker.

Uiteindelijk heb ik een heerlijk variërend diner genoten met een soort eier-pannenkoek, noodles en hotpot (soep met groenten, vlees, vis en ingewanden). Ik heb zelfs nog een hapje van een ‘Cattle’(rund)-maag gegeten; een vrij merkwaardig en taai stuk vlees, dat niet echt smaakvol is, maar leuk om het een keer gegeten te hebben.

De afgelopen twee weken hebben we natuurlijk weer van alles meegemaakt. Aangezien ik mijn paardrij-look helemaal beu was besloot ik dat het tijd was om mijn haar zo kort te laten knippen dat er geen zwarte ruiterstrik meer in kan. Handig dat er ook een kapsalon in ons viersterrenhotel aanwezig is met een echte Chinese kapper die zijn haar net iets te vaak geföhnd heeft. Het personeel van het hotel kan zijn/haar haren voor de spotprijs van 10 Yuan, oftewel 1 euro, laten knippen. Balen dat na afloop bleek dat ik ook echt een 1-euro-kapsel had gekregen. M’n haar was wel erg kort geworden en mijn pony was redelijk scheef geknipt. Maargoed, mocht mijn stage echt niks worden, kan ik met deze coupe altijd nog in het leger gaan, dacht ik bij mijzelf, een schrale troost.
Gelukkig valt het nu allemaal best mee en heb ik mijn pony nog redelijk recht kunnen zetten met mijn eigen knipkunsten. Alles is een kwestie van wennen.

De weekenden in Shanghai zijn nog steeds ontzettend leuk. We zien heel veel, doen heel veel en eten ook heel veel verschillenden dingen. Zo bleek bij ons tweede hotpot-avontuur dat de verse garnalen op een stokje wel erg vers waren, wat betekent dat ze levend op de satéstokjes waren geregen en dat ze half levend, half bewusteloos bij ons op tafel gepresenteerd werden. Best schokkend, maar ook dit is gewoon een klein cultuurverschil. Daarnaast heb ik ook voor het eerst een echt Chinees ontbijt gegeten met heerlijke sojamelk en andere dingen die ik niet kan navertellen.

Wat echt de moeite waard is, is een brunch in het restaurant van het Radisson SAS Hotel in het centrum van Shanghai. Het restaurant ligt op de 45e verdieping van het 208 meter hoge gebouw en alsof dat nog niet appetijtelijk genoeg is, draait het ook nog 360 C per uur rond, waardoor je tijdens je etentje de hele skyline van Shanghai kunt overzien. Echt een super mooi en indrukwekkend uitzicht! Toen besefte ik pas echt hoe luxe wij hier eigenlijk leven en dat we echt heel erg bevoorrecht zijn dat we dit soort dingen kunnen meemaken, terwijl er honderdduizenden mensen een hard leven op straat lijden en moeten bedelen om in leven te blijven. Het is wel echt iets om over na te denken.

Na onze brunch hebben we een prachtige boottocht op de Huang Pu River gemaakt. Het is in China nog steeds zomer, rond de 25 C, dus heerlijk om even in het zonnetje op een boot te varen. Na de boottocht gingen we op zoek naar de bar van ijs en van de ene kant van de rivier naar de andere kant met de ‘Spacetunnel’ van Shanghai. Het leek een beetje op de vogelrok uit de Efteling, alleen ging ons karretje iets langzamer vooruit. Heel toevallig zat er een Nederlands stel in onze spaceshuttle, Jaap en Jozalien genaamd, die ons 10 minuten later meteen wilden trakteren op een lekker Paulaner biertje. Na een gezellig uurtje werden we uitgenodigd om een keer Hollandse stamppot te komen eten, wat we natuurlijk niet afslaan. Wat maken we toch een stel leuke vrienden hier! ;-)

Afgelopen weekend zijn Ilse, Lotte en ik op bezoek gegaan in Suzhou, bij Isabel en Eva, die daar in een nog niet geopend hotel stage lopen in traditionele Chinese kleding. Collega’s hadden ons aangeraden om naar de Zhou Zhèn Yúan Garden en naar Tiger Hill, ook wel Hu Qiu genoemd te gaan dus, waarom verder zoeken…Na een heerlijke tonijnsandwich en een bak Starbucks Coffee, gingen we in alle vroegte op pad, zoals altijd voorzien van een papiertje met Chinese vertalingen voor de taxichauf.

De tuin was ontzettend mooi en het was lekker weer, een goede break dus, want doordeweeks zien we nauwelijks een zonnestraal omdat het hier al heel vroeg donker wordt en we overdag moeten werken. De Pagode van de Tiger Hill was mooi om te zien, maar toen we eindelijk, mentaal voorbereid, aan onze grote klim wilden beginnen bleek dat we niet omhoog konden. Balen dus, maar ach, we waren toch al vrij vermoeid. Suzhou is veel meer China dan Shangai en een gezellige stad waar je, in tegenstelling tot in Shanghai, rustige plekjes kunt vinden en frisse lucht hebt.

De stad die je echt gezien moet hebben als je in de buurt van Shanghai bent is Zhou Zhuang, ook wel het Venetië van China genoemd. En inderdaad, het stikt er van de gondeltjes! Heel leuk om te zien en er zijn veel ateliers waar oude Chinese mannetjes nog pannen maken of waar meisjes kammetjes aan het vervaardigen zijn. Tot mijn grote verbazing waren er zelfs nog een paar vrouwen de was in de gracht aan het doen en zaten de garnalenpellers, omgeven door vliegen, op straat hun vangsten te verkopen. Het was moeilijk om de laatste te fotograferen, want voor je het weet kreeg je van een van de oude vrouwtjes een stok op je kop. Ze zullen wel niet van foto’s houden, dachten we.
Zhou Zhuang is een super indrukwekkende stad, waar we kennis maakten met het ‘echte’ leven in China. Maar ook hier is er volop tegenstrijdigheid en heeft het pittoreske, oorspronkelijke stadje plaatsgemaakt voor de snelst groeiende industrie ter wereld: het toerisme. Voordat men de stad kan binnentreden, moet er Y100,- op tafel worden gelegd en de ene souvenir-shop na de andere heeft vele inheemse ateliers verdrongen. Toch geloof ik dat een deel van de stad echt nog leeft zoals wij alleen uit boeken kennen en dat het wasritueel in de gracht geen show was. Het is ongelooflijk om dit allemaal te zien maar desalniettemin twijfelden we er wel een beetje aan of de mensen in deze stad niet toch stiekem ’s avonds hun vodden uittrekken en de oude stad verlaten, om 10 km verderop hun Maserati te pakken en naar hun villa rijden, waar ze dankzij alle gulle toeristen in een dikke Jacuzzi champagne kunnen gaan drinken.
Maar als we even later weer door een illegale taxibus naar huis worden gebracht realiseren we ons dat dit onmogelijk is. Het platteland is hier zo armoedig, dat de mensen in Zhou Zhang van rijkdom mogen spreken…Huizen met ramen zijn grote uitzonderingen.

Onze terugreis van Suzhou naar Shanghai ging per trein. De tickets zijn hier goedkoop. Voor een rit van een uur betalen we € 1,50. Helaas zit je dan wel in een overvolle trein die de NS alleen meemaken met Koninginnedag en voetbalwedstrijden. Als je een zitplaats wilt hebben moet je weken van tevoren je kaartje regelen, elke stoel heeft een nummer, dus stiekem op andermans plaats gaan zitten is een feest dat helaas niet door kan gaan, realiseerden we ons na 1 minuut.
Maar voordat we op het treinstation stonden, moesten we eerst vluchten voor de kreupele bedelaars die op een plank met wieltjes eronder voor de deur van onze taxi reden en je werkelijk niet met rust laten totdat je ze geld geeft. Het is echt verschrikkelijk hoe deze mensen erbij rijden en hoe ze hun afwijking gebruiken om geld te verdienen. Je kan het gerust misselijkmakend noemen. Af en toe wil ik een bedelaar nog best iets geven, maar deze mensen gaan echt te ver en schelden en slaan om zich heen. Ze vallen de mensen gewoon aan en zijn nog snel ook op hun karretjes. Ik vond het gewoon eng om dichtbij hen te komen, dus ik dacht: “maken dat ik wegkom”, waarop ze achter me aan karden. Aan dit soort opdringerige bedelaars dúrf ik niet eens te geld geven, want ze trekken de spullen zo uit je handen. Onvoorstelbaar!

Eenmaal in de wachtruimte op het treinstation keken we onze ogen uit. De stations zijn hier niet als in Nederland, waar iedereen netjes op het perron op de trein staat te wachten, maar iedereen moet in een wachtruimte wachten, totdat de dranghekken worden geopend zodat iedereen gestructureerd, trein voor trein, over de perrons kan lopen. Aparte bedoeling, maar het werkt best goed. Daarnaast heb ik op het treinstation kennis gemaakt met een nieuw soort toilet. Ik moest even twee keer kijken, want ik wist niet zeker of dit wel een toilet was. Het is dus een hokje waar je bij binnenkomst 90C moet draaien, zodat de deur aan de kant van een arm zit. Dan sta je op een verhoging waar een lange afvoer doorheen loopt, die je met alle andere toiletgangers deelt. Lotte vertelde me dat je dit ook in het leger zou hebben. Op deze manier kun je dus zien hoe de uitwerpselen van je buren eruit zien, want die drijven onder je door voorbij. Je moet het een keer gezien hebben denk ik.

Kortom, de afgelopen weken hebben we weer zo ontzettend veel indrukken gekregen binnen en buiten Shanghai die me nu pas echt doen realiseren dat ik in China zit…

Momenteel zit ik al weer in mijn 6e week van de 20 weken durende stage. Aan het eind van deze week ga ik eindelijk naar een andere afdeling, de Front Desk, waar het veel drukker is en waar ik veel hoop te gaan leren. Ik heb er in ieder geval veel zin in!

Kijk weer uit naar jullie berichtjes! XX en tot snel!

  • 17 Oktober 2006 - 11:39

    Paul:

    Hoi Liz,

    Leuk bericht wat je geschreven hebt! Het is wel een land vol tegenstrijdigheden als ik het zo lees. Als die bedelaars naar je toe komen op van die karretjes moet je eens proberen ze weg te duwen/rollen! Als ze t geld uit je handen pakken zou ik t ook nie geven.

    Als je weer terugkomt naar NL zou je eigenlijk voor oma wat van die chinese delicatessen voor haar mee moeten nenem zoals varkensmaag en hersenen zal ze wel lekker vinden...........!

    Veel suc6 op de Front Desk volgende week!

    Groetjes Paul

  • 17 Oktober 2006 - 13:57

    Pascal:

    Hay Lisette! Erg leuk verhaal heb je geschreven, en de foto's geven helemaal een goed beeld. Maar toch blijft het allemaal raar voor ons om het voor te stellen, daarom kijk ik er echt naar uit om volgende week te komen en te zien wat jullie mee maken! Ook lijkt het me leuk om jou te ontmoeten en Ilse. (die ene x in de kroeg was natuurlijk een beetje kort). Wie weet kunnen we volgende week wel uitgaan ofzo met lotje en jullie!? Succes nog deze week en veel plezier aankomend weekend. Groetjes

  • 17 Oktober 2006 - 15:26

    Mama:

    Hoi lieve lisetteketet,
    Weer een heel leuk verhaal!
    Je haar zit helemaal niet gek hoor. Het lijkt vanaf de foto's zelfs wel leuk.
    Als je nou in het Chinese leger gaat, worden die Chinese soldaatjes wel helemaal gek..... van zo'n niet onderdanige,zelfstandige en zich overal mee bemoeiende niet chinese sodaat en dan ook nog eens met gele haren....,maar je kan dan weer wel die visoma's met stokken beter de baas. Zo'n soldatenpakkie brengt gelijk een hoop respect teweeg.
    Leuke foto's vooral die van dat kleine chinese kindje(golden child hoezo?)en die van jou in de riksha
    Als je stage afgelopen is kan je zo een boek uitgeven.....
    Nou schatje, ik heb weer genoten en het skypen elke dag in de herfstvakantie vind ik geweldig!!!!!!!!!!
    Doei,bericht getypt met groene grashanden...
    Het is 17 oktober en heerlijk zonnig weer (ongeveer 18 graden)

    liefs en kusxxxxxxxxxxxxx

  • 17 Oktober 2006 - 16:50

    Annette:

    haa lisetje!

    Wat maak je toch gave dingen mee! Pff al dat vreemde eten wat je wegwerkt..respect! hahaha!
    Wel echt een groot verschil tussen al die luxe en daarnaast al die armoede zeg..heel vreemd om te zien. Dat hotel is wel super mooi, zal wel een redelijk leuke/lekkere brunch zijn geweest!
    Nou nog hopen dat je het wat drukker krijgt op je stage, al dat vervelen is ook niks. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen! (hier is namelijk niet zo veel te beleven hahaha)

    dikke kus Annette

  • 18 Oktober 2006 - 12:36

    Hilde!:

    Haai Lizzy! Leuk verhaal weer!! Had t meeste al wel gehoord maar echt dapper dat je magen en levende dingen eet, hahaha dat zie je mij niet snel doen!! Nu ga ik even foto's kijken... XXX

  • 18 Oktober 2006 - 12:45

    Hilde:

    Mooi! En ik vind die sommige van die pakjes van jou best leuk! Vooral de eerste paar dan hé... dagdag! XXX

  • 18 Oktober 2006 - 18:05

    Marco:

    Leuk verhaal leuke foto's. Ken dat met dat eten. Weet je dat er nu ook een leuke gaget is op de nederlandse markt betreffende bbq? Leuke opvouwbare bbq. Echt waar.. voor op de fiets en made in...? Best lekker toch al die onfrisse gerechten, eidelijk echt iets nieuws en heel wat anders dan de gerechten van Jamie en Casper.Je kan meteen een kookboek gaan schrijven.Gat in de markt! Oooooooo en dan die foto's van de modeshow, enig.., vooral de uitstraling van je chinese vriend. Je moet hem voortaan een stokje horizontaal tussen zijn wangen steken.
    Ik zat eens een keer op zo'n openbaar toilet in de binnenlanden op het treinstation, vonden ze mijn kont zo wit dat er gewezen en gelachen werd en stinken die lui. evenals opmerkingen over je schoenen kunnen ze zonder schaamte uitspreken. In onze ogen ongemanierd! He lisetje leuk om alles te lezen en je maakt leuke foto's. Krijgen we alvast een goed beeld zodat we keuzes vooraf kunnen maken al wil AM eerst naar de muur. Gaan we vast wel met zo'n loopkarretje naar toe. groetjes en X

  • 19 Oktober 2006 - 18:16

    Yvonne En Peter:

    Hey lisette,
    Gefeliciteerd met je broertje. Ik wacht ff op je paPa, hij is even iets halen op de hotelkamer. We gaan nu eten, tafel om kwart over 8. Ik lees je bericht thuis verder, wederom een triologie, vertel dan ook over onze reis, die dan weer achter de rug is. In een paar woorden, het was geweldig, redelijk mooi weer. Gisteren trouwens een onweer, nog nooit zo iets meegemaakt. Alle stroom uitgevallen, toch nog iets gegeten en thuis gebracht met een lantaarn met kaars.....super romantisch, toch....tot in Nederland (wij dan !) Hasta la Vista. Yvonne xxx

  • 20 Oktober 2006 - 06:22

    Oma Van Beers:

    hoi Lisette,
    Wat kun jij leuke verslagen maken. Als het in het hotelbedrijf niet lukt, kun je altijd nog verslaggever worden. Allereerst bedankt voor het cadeau met m'n verjaardag,het was erg gezellig bij je moeder en Marco,maar we misten je wel.
    Meisje pas toch op met al die vreemde kerels daar in China, niet iedereen is daar betrouwbaar.
    Wat het eten daar betreft, was ik blij dat ik je verslagen na mijn maaltijd heb gelezen. Je weet wat voor viesneus ik ben,.Ik zou allemaal kant en klare pakjes en blikjes meenemen,wat natuurlijk onbegonnen werk is voor 5 maanden.
    Fijn dat je het zo goed kan vinden met je reisgenote. Hier gaat alles z'n gewone gangetje. Alleen gaat de laatste tijd zonder dat ik erbij kon het alarm van m'n telefoontoestel af.Afgelopen nacht ook om 4 uur,wat enige consternatie bij de nachtdienst veroorzaakte en mij m'n slaap kostte.Vanmorgen technische dienst erbij, die kon niets vinden en verdacht Vera ervan stiekum op het knopje te drukken. Het idee,voelde zich zeker eenzaam,onzin volgens mij.
    Bedankt voor je kaart,leuk om te zien hoe Shanghai eruit ziet. Veelnieuws heb ik niet, heb m'n invalide scooter maar ingeleverd,kan er toch niet meer op weg.
    Heb nu ook een DVD speler, dus vermaak me wel.
    Heel veel liefs, wees voorzichtig tot ziens
    Kus Oma

  • 22 Oktober 2006 - 13:23

    Marel:

    Ha Lisetje,

    Leuk verhaal weer, zo herkenbaar! Mooi uitstapje naar Venetië gehad las ik, mooi zo, zag er wel erg Chinees uit... Gaaf die modeshow, heb je Tonnie even omgepraat, haha. Pakjes staan je mooi!

    Liselotje,
    geniet van alle mooie dingen en je krijgt snel een mail!

    Kusje

  • 22 Oktober 2006 - 16:34

    Kelly:

    Echt niet te geloven! Raar om te bedenken, dat alle dingen die je idd in boeken leest en in oude films ziet, nogsteeds voorkomen op deze wereld! Lijkt me erg heftig om die grote verschillen daar tussen zo arm en zo rijk te zien! Ik vind je wel een held hoor dat je al die rare dingen gewoon ook eet! Ik zou ik niet zo snel doen denk ik, maar volgens mij heb je daar ook niks anders!
    Elke keer weer een plezier om je berichtjes te lezen! Was je nou eigenlijk nog naar dat Hed Kandi feestje geweest? Had je t leuk gehad? Afgelopen weekend was in 't Amsterdam Dance Event! Dus ik heb weer 3 dagen volop gefeest! Was weer erg gezellig, maar zit weer helemaal onder de onverklaarbare blauwe plekken, maar ach.. dat hoort er natuurlijk weer bij! Morge ga ik lekker rellen in de efteling, en dinsdag begint mijn werk week weer!
    Dikke kus uit Amsterdam!

  • 22 Oktober 2006 - 16:42

    Eline:

    eeeeeeej :P lisette !!
    grote stad zeg en allemaal super QiQE ( of hoe je dat woord schrijft ) :P:P :D
    haha echt super leuk allemaal het lijkt wel een beetje op venetiee ( italiee) nog veel pleziet en suc 6 ;)

  • 22 Oktober 2006 - 16:44

    Kelly:

    haha, leuke fotows trouwens weer!! Sexy kleren mag jij dragen voor je werk zeg, pff JALOERS!!! Je vraagt toch wel of je die kleren mee mag nemen als aandenken, dan ben je echt helemaal 'THE BOM' hier in NL! haha..

  • 23 Oktober 2006 - 04:07

    Marijke:

    Hoi Lisette,
    Anne Marie zei dat ik eens op je site moest kijken, nou, da's genieten, prachtverhaal ! En leuke foto's. Heel andere wereld...
    Veel plezier en groetjes,
    Marijke (misschien weet je het nog, we zaten samen aan tafel bij het etentje van Adri's 80e verjaardag)

  • 24 Oktober 2006 - 18:41

    Leijo:

    Nou en ik ben weer bij! Leuk om alles te lezen. Jij maakt zoveel mee, ik verbaas me er echt over dat je 't allemaal nog onthoudt ook. Veel succes bij de Front Desk!

    Groetjes,

    Leijo

  • 26 Oktober 2006 - 05:16

    Bent:

    hey lizzie!

    heerlijk om je verhaal te lezen is net of we even bijkletsen!!! Nog fijner om je foto`s te bekijken, is net of ik erbij was! het is allemaal superherkenbaar, vreemd dat zo`n stad je kan blijven verbazen..hoop dat het op je werk snel leuker wordt!

    dikke kus bent

  • 27 Oktober 2006 - 20:08

    Anne Wietske:

    Heej Lisette,
    Leuk dat je buiten je stage nog zoveel doet en meemaakt, wel jammer dat je stage dan een beetje tegen valt. Ik had nog een vraagje als je dit toevallig voor dinsdag leest want dat heb ik mijn gesprek voor China. Merk je nou nog veel van die Ramada programma's, zoald ex.ceed, I am, Care, 2qa blabla, want dat staat me een beetje tegen.En wat zijn negatieve en positieve punten aan China en aan jou hotel of de Ramada keten. Alvast bedankt..
    x Anne Wietske

  • 29 Oktober 2006 - 14:42

    Liselot:

    Hoi lisette,
    Khad net mijn hele bericht klaar en dan druk ik per ongeluk ergens op waardoor alles weer weg is!! In ieder geval vind ik je foto s weer heel leuk en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Mijn vakantie is helaas weer voorbij en ik heb deze week wel 3 proefwerken en 7 s.o's!!Nog veel suc6 en plezier

    liefs & xxx

  • 31 Oktober 2006 - 22:59

    Eef:

    Heee vrouwke!!

    het gaat dus ook met jou nog super! Mijn stage is echt een goeie gelukkig en leer super veel elke dag weer. Maar 5 dagen werken is me toch echt teveel! iK denk dat ik in istanbul moet bijkomen van mijn burnout!1

    Spreekje snel weer

    dikke kusss Eef

  • 01 November 2006 - 15:59

    Anne Wietske:

    heej Lisette,
    Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik naar China mag, :D Yeah! Nog bedankt voor de info enzo..Stond goed tijdens mijn gesprek. Had het van jou net op tijd gekregen. Maar mijn gesprek ging echt slecht vond ik, dus ik snap er niks van, maar beter!!!

    x Anne Wietske

    Honky ponky, Shanghai!

  • 12 November 2006 - 10:43

    Pieter:

    moooooi verhaal en nu lekker een uiensoep uit de knijp

  • 19 November 2006 - 18:25

    Hilde:

    Hoezo kun jij een miljoen foto's plaatsen? Ik kan er maar 10! En als ik er 100 wil moet ik 12 euro betalen!

  • 20 November 2006 - 13:10

    Malou:

    Het Lisette!

    Wat een lange verhalen zeg! Heb helaas nog geen tijd gehad om ze allemaal te lezen! Maar de foto's zijn leuk! Met mij gaat het goed in Breda! Kom maar een keertje stappen als je weer in Nederland bent! Veel plezier nog daar! Xx Malou

  • 20 November 2006 - 19:55

    Luut:

    Hej Lisetje! Ik kom net aan op je site... wat een verhalen zeg! Je zult wel veel hebben meegemaakt al, maar dat ga ik zo lezen. Ik vondt jouw bericht op de site erg leuk. Ik zou ook graag bij je op bezoek komen daar in het verre Oosten. Het ligt alleen maar een klein beetje uit de route.
    Het lijkt me leuk om je weer te zien nadat je terug bent uit China!

    Groeten, Luut!

  • 22 November 2006 - 14:40

    Marèl:

    Ni hao Lisetje,

    Heb je mijn e-mail nog gekregen paar weekjes geleden? Ik ben benieuwd hoe het met je is! Veel te doen in t hotel?
    Veeeeel groetjes vanuit het afstudeerhokje..hahahahaha.

    Zaijian Marèl

  • 14 Oktober 2010 - 03:38

    Wietse:

    vind het een beetje een opklop verhaal
    ik woon al geruime tijd in china maar kan me in dit verhaal beslist niet vinden
    Het word alemaal veel slechter afgeschilderd dan het in werkelijkheid is
    mensen die in armoe leven kiezen daar veelal zelf voor en de sociaale voorzieningen zijn beter dan die rotzooi daar in nl

  • 14 Oktober 2010 - 03:38

    Wietse:

    vind het een beetje een opklop verhaal
    ik woon al geruime tijd in china maar kan me in dit verhaal beslist niet vinden
    Het word alemaal veel slechter afgeschilderd dan het in werkelijkheid is
    mensen die in armoe leven kiezen daar veelal zelf voor en de sociaale voorzieningen zijn beter dan die rotzooi daar in nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Flight schedule: 29-09-08 Amsterdam - London 30-09-08 London - Abu Dhabi 14-10-08 Dubai - Mumbai 14-11-08 Mumbai - Bangkok 14-12-08 Singapore - Hong Kong 18-12-08 Hong Kong - Shanghai 23-12-08 Shanghai - Sydney 27-02-09 Sydney - Auckland 26-03-09 Auckland - Santiago (chili) 01-08-09 Buenos Aires - London 02-08-09 London - Amsterdam

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 85972

Voorgaande reizen:

29 September 2008 - 02 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: