Een kleinere wereld, maar een bredere visie.. - Reisverslag uit Shanghai, China van Lisette Later - WaarBenJij.nu Een kleinere wereld, maar een bredere visie.. - Reisverslag uit Shanghai, China van Lisette Later - WaarBenJij.nu

Een kleinere wereld, maar een bredere visie..

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

07 December 2006 | China, Shanghai

Lieve lieve mensen,

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden sinds ik mijn vorige berichtje heb geplaatst.
Ik kan, zoals in elk bericht, weer zeggen dat we de afgelopen weken opnieuw enorm veel leuke dingen hebben gedaan!

Mijn stage gaat perfect en ik heb veel te doen. Vorige week ben ik van de Front Desk naar de Guest Service gegaan, wat heel leuk en leerzaam is. Mijn functie is nu het oplossen van alle problemen die de gasten verzinnen, om hen tevreden te stellen, hun meningen te peilen en een gezellig praatje met hen te maken. Allemaal leuk en aardig dus. Daarnaast heb ik nog veel andere dingen te doen en ben ik veel bezig met het aanbrengen van verbeteringen, wat een nog grotere uitdaging is. Mijn collega’s zijn heel lief en behulpzaam, ik help hen met het Engels en met mijn suggesties, zij helpen mij met de Chinese gebruiken, vertalingen en ze hebben genoeg werk voor me!

Ondanks mijn super leuke stage die ook wel erg leerzaam is, ben ik er met mezelf over uit, dat ik de weekenden, het reizen en het leven in China veel interessanter vind. Vandaar dat ik besloten heb om na deze geweldige studie een wereldreis te maken, samen met Hilde, mijn soulmate. Onze “te bezoeken landen – lijst” ligt al bij de pers!

Omdat ik simpelweg niet genoeg tijd heb om alle belevenissen gedetailleerd te beschrijven en jullie niet te lang wil vervelen met té lange verhalen, zal ik een kleine opsomming geven van de meest geweldige dingen die ik hier gedaan heb:

 Theo Maassen, super hilarisch met gezellig Nederlands kak-publiek
 Meerdere bezoekjes aan een dorp (met nog één miljoen inwoners) neerbij het Airport, genaamd Chuan Sha, waar kinderen op straat poepen, wij thee met melk en zwarte geleiparels drinken, wat een Chinese lekkernij is, en waar onze collega’s vele nachten doorbrengen in de computerzalen, om spelletjes te spelen en vervolgens de volgende dag helemaal kapot naar hun werk komen (computergames spelen is een verslaving van menigeen Chinees). Chuan Sha staat tevens bekend om de vele kraampjes waar men varkensoren, -neuzen, -staart, eendenkop en poten e.d. verkoopt.
 Een heerlijke bitterballen borrel, gearrangeerd door andere stagiaires van de Hotelschool
 Een weekendje weg met onze collega’s uit de keuken, uitgenodigd door onze grote vriend Chef. In een driesterrenhotel konden wij ons vermaken met de ó zo bekende pingpong tafels, een soort sjoelbak, snooker en andere ongein en gingen we ’s avonds authentiek uit eten bij de Chinees, waar we werden uitgedaagd voor een potje ‘atten’ (van adfundum). Omdat Aziaten naar horen zeggen een zeer prominente gen missen, die alcohol afbreekt, werden onze keukenvrienden na de eerste slok Tsing Tao Beer al knalrood en vielen ze bijna van hun stokjes.
Na het eten zijn Lotte en ik, samen met onze collega’s, voor het eerst naar een KTV-bar (karaoke) gegaan. Voor onze collega’s een zeer serieuze aangelegenheid, maar voor ons lachwekkender dan wat dan ook. Uiteraard hebben wij ook onze zangtalenten laten zien en wel met de volgende nummers: I will Survive, Gangsta’s Paradise, Pretty Woman en I Believe I can Fly, tot grote ergernis van onze collega’s.
De volgende dag hebben we nog een ritje gemaakt over een 60 km lange brug over de Chinese modderzee en zijn we wederom lekker gaan snacken bij een ambachtelijk boeren restaurant. Een super gezellig weekend waar we een tot dan toe nog onbekend stukje van de Chinese cultuur hebben gesnoven.
 Overheerlijke hutspot met gehaktballen gegeten bij Jozalien, die in een prachtig appartement woont met Jaap, midden in Shanghai. Een super gezellige avond, die ik niet snel zal vergeten!
 Afgelopen weekend heb ik een van de leukste weekenden in mijn China-tijd meegemaakt. Samen met mijn vrienden, Ilse, Lotte, Reyer en Karim hebben we het vliegtuig gepakt naar Wuyi-shan. Een van de mooiste natuurgebieden van China. Met dank aan onze grote vriend Wang, de taxichauffeur die, vreemd maar waar, op elk punt weer op ons stond te wachten, hebben we prachtige bergen beklommen, vlot gevaren die door twee Chinezen werd geroeid, tussen de bergen door watervallen kunnen bezichtigen en een prachtig authentiek Chinees dorp bezocht, waar de mensen nog echt leven zoals vroeger. Het deed me een beetje denken aan kamperen. Al die mooie natuur heef ontzettend veel indruk op mij gemaakt, maar dit dorpje des te meer! De Chinese regering is zich hier ook duidelijk van bewust en laat daarom elke buitenlander betalen om binnen te komen. Nadat we onze angsten hadden overwonnen en de rabiëshonden uit de weg waren gelopen, kwamen we tot onze grote verbazing een stoet gedresseerde eenden tegen. Onvoorstelbaar!! Ik heb nog nooit zoiets grappigs gezien!
Daarna kregen we een leuke rondleiding door allerlei oude gebouwtjes, die we eigenlijk veel minder interessant vonden dan de levenswijze in dit dorp . Dit valt met geen pen te beschrijven en daarom laat ik de foto’s voor zich spreken. Tot ons grote geluk mochten we van een oud vrouwtje, die net stond te wokken, even bij haar binnen kijken. Prachtig hoe deze mensen leven. Primitief, maar wel heel zelfvoorzienend en misschien ook wel gelukkiger dat de Chinezen die in Shanghai moeten vechten voor hun dure, zware en onbetaalbare bestaan.
Terug in het stadje Wuyi-shan besloten we om lekker te gaan eten als de echte Chinezen doen: op straat. Na een heerlijk bakje noodles, waar onze ‘bakkes’ van wegfikte, besloten we om nog even wat plaatselijke thee te kopen. Dat even werd omgezet in een paar uur, want voordat we iets mochten kopen, werden we uitgenodigd om eerst alle thee te proeven aan de theedrinktafel.
Het was een héérlijk en gezellig weekend, waarin we echt begonnen te houden van alle plaatselijke vriendelijke Chinezen. Toen we lekker zaten te smikkelen van onze pittige noodles, kwam er een zwerver om wat geld bedelen. In Shanghai geven we de zwervers bijna nooit iets, omdat ze te opdringerig zijn, maar door onze vrolijke gemoedstoestand besloten we hem onze net gekochte Chinese broodjes te geven. In tegenstelling tot alle andere zwervers, was deze man tevreden met wat voedsel en drinken en liep hij weg. Voor ons was dit echter nog niet genoeg, dus we riepen hem, tot onze eigen verbazing, terug: “Hey! Je krijgt nog geld!!”

Helaas hebben we niet zoveel tijd om met z’n allen Sinterklaas te vieren, dus hebben we dit op een andere uiterst originele manier gedaan. Op een van China’s mooiste panorama’s, boven op een enorm hoge berg, hebben we lekker de naar ons opgestuurde pepernootjes opgesmikkeld. Het zou zo in een bolletje-reclame kunnen!

Het weekend in Wuyi-shan was echt onvergetelijk en we hebben ontzettend veel gelachen, nagedacht over onze toekomst en gefilosofeerd. Na dit weekend ben ik echt tot een geweldige conclusie gekomen:

Door naar China te gaan is mijn wereld een stuk kleiner geworden, maar mijn visie op de wereld is enorm verbreed.

Tot de volgende keer en ik wens jullie allemaal een hele fijne Sinterklaas, kerst en alvast een super gelukkig Nieuwjaar! Wij vieren het nieuwe jaar hier in China 7 uur eerder dan de mensen in Nederland. Samen met alle stagiaires van de Hotelschool en gezellig met mijn mamsi, Marco en Carlien en Stefanie (die heeeeeeelemaal naar China komen) gaan we er een knallend Nieuwjaar van maken!!

XXX

P.S. Ik heb een nieuw Chinees mobiel nummer: 0086 13482862342
P.S.2. Tot mijn grote spijt kan ik niet meer naar Istanbul…de Hotelschool blijkt wat interne communicatie problemen te hebben, waardoor mijn studiepad veranderd en in Nederland gevolgd moet worden. Ik kan niet zeggen dat ik er blij mee ben…

  • 07 December 2006 - 15:48

    Luuk:

    Weer een mooi verslag! Een 9,3 zou ik zeggen.

    Wel zuur dat je niet meer naar Turkije kan, omdat ze 'internetproblemen' hebben. Ik kan me daar geen voorstelling van maken, maarja.

    Als je over een tijdje terug bent moet je maar een keer een pilsje kommen vatten!

    Groeten,

    Luuk

  • 07 December 2006 - 21:32

    Mama:

    Hoi lieve Lisetteketet,
    Leuk om weer wat op je site te lezen!!!!!
    Veel heb ik al op de gewone mail gelezen. Je bent erg bevoorrecht,dat je dit allemaal mag meemaken!
    Eerst zag je het helemaal niet zitten in China en nu noem je het vriendelijke Chinezen.....
    Toch wel heel speciaal dat jij als Nederlander op een Chinese berg met Sinterklaas Pepernoten uit Nederland zit te eten! Heb je er nog een foto van gemaakt? Kan je verkopen!
    Sjong, sjonge geen Istanbul.... balen,balen...Slechte zaak dat dit nu pas bekend is en weinig professioneel van degenen die dit regelen,als internet een voorwaarde is, vraag je dus direct of het er is......
    Met een vliegtuig ben je zo overal in de wereld,leefwijzen van andere mensen is altijd echt fantastisch om te ervaren evenals natuurschoon!
    De foto's kon ik niet vergroten, ging niet. Morgen maar weer eens proberen!
    Ik word er gelukkig van als jij het zo naar je zin hebt!
    Verder contact via de mail!
    Liefs en kusjes!

  • 08 December 2006 - 02:47

    Bent:

    Hey lis

    Echt super fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! grappig dat je zo makkelijk vrienden maakt over de hele wereld ook ;) echt kut voor je van Istanbul, al vind ik het stiekem wel een klein beetje gezellig dat je in maastricht blijft! slecht he!!

    dikke kus bent

  • 08 December 2006 - 11:11

    Marleen:

    Hey Lisetje!
    Klinkt goehoed!! Lees je verhalen nog steeds graag en ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt daar. Dat je er nog helemaal filosofisch van zou worden had ik niet verwacht ;-) haha!
    Jij ook vast hele fijne kerstdaagjes en een spetterende jaarwisseling!

    Kus Marleen

  • 08 December 2006 - 15:50

    Yvonne:

    ik moet tijdens het lezen van je bericht en het bekijken van de foto's meer bewegen, ik ben gewoon stijf van het zitten als ik er mee klaar ben.
    Grappig om te lezen, van die ROOD wordende Chinezen, ik dacht steeds dat het alleen Yip betrof als hij wat gedronken had.
    Ik heb nog even op je gewone mail gereageerd, je ziet dat vanzelf.......X Yvonne

  • 08 December 2006 - 21:04

    Linda:

    Hoi lieve Lisette,
    Erg leuk om weer een verhaal van jou te lezen. Ook al zou je het uitgebreid vertellen, mij zou dat niet vervelen. Maar volgens mij kom je tijd te kort om alles uitgebreid op te schrijven. Die tijd kun je beter voor leuke dingen gebruiken. Leuk dat je zoveel nieuwe vrienden maakt en ook zo gemakkelijk.
    Wel ontzettend balen dat istanbul niet door gaat. Je zou van de hotelschool verwachten dat ze toch wel kunnen communiceren!!!
    Maar voorlopig zit je nog in China. Geniet er maar van. Het is een ervaring die je nooit meer vergeet en die volgens mij inderdaad je visie op de wereld veranderd.

    Veel liefs en kus

  • 08 December 2006 - 22:45

    Soulmate:

    Haha hoi! Mooi verhaal weer met vooral een goede clou! ik vind de foto's echt prachtig met al die natuur enzo, t eten alleen wat minder.... Goed te lezen dat je die chinezen onder de tafel drinkt, dat is mij hier nog niet gelukt! (met de zuid amerikanen dan, niet de chinezen). Petje af dus... En jij bent ook mijn soulmate!! Maar dat wist we al he! Nou ik spreek je snel weer!XXX

  • 09 December 2006 - 14:31

    Kelly:

    Hey chick,
    Ik vroeg 't me vorige week af; Hoe het met jou zo gaan! Was weer een tijdje geleden dat we bericht van je hadden ontvangen! Goed om te lezen dat je het nogsteeds zo naar je zin hebt. En ik kan me voorstellen dat alles wat je meemaakt daar ongelooflijke invloed op jezelf heeft! Een ervaring om nooit te vergeten, lijkt me zo! Wel balen zeg, dat Istanbul niet doorgaat. Maar dan kijk je maar uit naar de wereldreis die je gaat maken! Ook een leuk vooruit zicht toch?
    Ik heb besloten om weer naar school te gaan volgend schooljaar. En daar heb ik eigenlijk best zin in, heb t wel weer ff gehad met werken! Vanaf volgende week heb ik 3 weken vakantie, heerlijk! Ik ga dan ook even een reisje maken, lekker naar de zon! Ben ik wel aan toe! Verder gaat hier alles zijn gangetje!
    Geniet ervan als Annemarie en Marco in China zijn! Verder wens ik je hele fijne feestdagen, een knallend nieuwjaarsfeestje en een spetterend 2007!! We drinken er wel eentje (of meer) op je gezondheid als je terug bent!

    Dikke Kus Kelly

  • 09 December 2006 - 17:25

    Leijo:

    Hee Lissette!!!

    Leuk om weer 's en berichtje van je te lezen!!! Ik vroeg me al af waarom het zo lang duurde. ;-) Vervelend dat je niet naar Istanbul kunt, maar ja dan kun je mij wel weer 's komen opzoeken in de Knijp nietwaar? :-) Héél veel plezier nog daar, fijne feestdagen en alvast een gelukkig Nieuwjaar!!!

    Groetjes,

    Leijo

  • 14 December 2006 - 13:45

    Jet:

    Hey lis.. als we steeds via de mail communiceren sta ik niet meer op je site dus vandaar dit berichtje! hihi.. heb eigenlijk niks te melden verder, stuur je wel weer een mailtje he! :-D

  • 16 December 2006 - 19:51

    Carlien:

    Yo!

    Ik wilde nogmaals zeggen dat ik echt niet normaal veel zin heb om langs te komen! Nog maar een klein weekje! En ik voel me zeer vereerd dat ik op je site sta! Nou tot over ongeveer 2 weekjes my Chinese friend!

    Dikke kus!

  • 23 December 2006 - 20:24

    Malou:

    Hey meis!

    Hele fijne kerstdagen gewenst en al vast een heel gelukkig nieuw jaar! Tot gauw! xx

  • 08 Januari 2007 - 19:13

    Minus :

    van mij ook gelukkig nieuwjaar

  • 18 Januari 2007 - 19:02

    Marèl:

    Ni Hao Lisette!

    Zit het Chinese avontuur er bijna op? Jammer he? Ik heb heimwee nu! Maar...wanneer kom je terug? Kan je weer lekker je kamertje in Maas in, ook leuk! Heb je mijn email nog ontvangen? Had vorige week n email gestuurd, maar weet niet of ik t goede emailadres heb!

    geniet van je laatste weken!

    kus Marèl

  • 25 Januari 2007 - 15:19

    Greet:

    Het zit er bijna op voor jullie! Ik denk dat je elkaar nog gaat missen, zeker jullie gesprekjes voor het slapen gaan, waarvan ik weet dat Lot ze altijd prettig vond. Wie moet haar straks aanhoren als ze weer thuis is? haha.
    Als je bedenkt wat jullie allemaal meegemaakt, gedaan en niet te vergeten, gegeten hebben, is het een stage geweest om nooit meer te vergeten.
    Deze ervaring draag je, je hele leven met je mee.

    Lieve Lisette, een goede reis terug en ik hoop je snel hier in Hilversum te
    zien.

    Veel liefs,
    Greet.

  • 01 Februari 2007 - 16:26

    Luut:

    Epà! como estas guapa?

    Zo te horen heb jij je wel vermaakt daar in de ¨nieuwe¨ nieuwe wereld. Mooi zo! Dalijk weer terug naar ons grijze, vlakke en overgerelde landje waar we toch wel erg van houden..

    Groetjes van het broetje van Jet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Flight schedule: 29-09-08 Amsterdam - London 30-09-08 London - Abu Dhabi 14-10-08 Dubai - Mumbai 14-11-08 Mumbai - Bangkok 14-12-08 Singapore - Hong Kong 18-12-08 Hong Kong - Shanghai 23-12-08 Shanghai - Sydney 27-02-09 Sydney - Auckland 26-03-09 Auckland - Santiago (chili) 01-08-09 Buenos Aires - London 02-08-09 London - Amsterdam

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 789
Totaal aantal bezoekers 85964

Voorgaande reizen:

29 September 2008 - 02 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: